BillyBird Een samenwerking die naar meer smaakt
BillyBird is een keten van regionale recreatieparken. Naast BillyBird Park Hemelrijk, waarmee eigenaren Ton en Gerrie hun droom waarmaakten, is er BillyBird Park Drakenrijk en exploiteren ze BillyBird Openluchtzwembad Het Run. Het familiebedrijf heeft de combinatie van recreatie en natuur hoog in het vaandel staan. Je vindt er bijvoorbeeld de eerste kunstmatige oeverzwaluwwand van Nederland en natuurspeeltuin de Oervallei, waar je onder andere op zoek kunt naar dinosaurusbotten. De kracht van de formule is dat BillyBird blijft zoeken naar mogelijkheden waar natuur en recreatie samenkomen, en waar families en vrienden elkaar kunnen ontmoeten. De connectie tussen verschillende onderdelen is ook precies waar Marvelous BillyBird mee helpt, maar dan op ICT-gebied. Frank van Woudenberg is Marketing Manager bij BillyBird en heeft samen met zijn collega (Marianne van den Elsen) van de automatisering eigenlijk wekelijks contact met Marvelous.
Onafhankelijke adviseur
“Jeroen van Marvelous kwam in beeld toen we een app wilden bouwen. Het bureau dat de voorkant van de app heeft gemaakt, haalde Jeroen erbij om ons digitale landschap in kaart te brengen”, vertelt Frank. “Ton, de eigenaar van BillyBird, had al snel door dat onze wens voor een app ook andere data vraagstukken met zich mee zou brengen, en daar heeft Jeroen ons goed mee geholpen. Eigenlijk hebben we samen met Marvelous de fundering van ons digitale huis gebouwd. Inmiddels hebben we met bijna iedereen daar wel contact. Ze hebben ook veel kennis van die architectuur. Welk ERP-systeem past het beste bij onze wensen, welke informatie moet doorgegeven kunnen worden aan andere systemen en hoe maken we flexibele koppelingen tussen het ticketsysteem, de app en de rest van ons ICT-pakket?” Frank gaat verder: “Nu we een vaste partij hebben die onze systemen inricht, is de rol van Marvelous veranderd van adviseur naar leverancier van middleware. Ze zorgen dat alle onderdelen met elkaar kunnen praten. En dat is heel belangrijk voor ons. Niet alleen in de dagelijkse bedrijfsvoering, maar zeker ook met het oog op de toekomst. Stel, we willen een ander ticketsysteem, dan hoeft alleen het touwtje naar de middleware aangepast te worden en blijft de rest van de systemen gewoon werken.”
Stabiliteit door een vooruitziende blik
“Het systeem van Marvelous is ontzettend stabiel. Bij het bouwen en testen in de herfst hadden we misschien een paar honderd gasten, maar in de zomermaanden kunnen dat er rustig een paar duizend per dag zijn. En daarin onderscheidt Marvelous zich echt. Ze willen altijd een Ferrari bouwen en proberen de knelpunten te voorzien die we tegen kunnen komen. Ze vroegen zich meteen af: wat gebeurt er als er een miljoen mensen willen inloggen of tickets willen kopen? Werkt het dan nog steeds? Daardoor draait alles nu superstabiel”, legt Frank uit.
Flexibiliteit zorgt dat de bal blijft rollen
“Dat vooruitdenken leek in het begin wat pessimistisch, maar eigenlijk is het juist heel realistisch”, gaat hij verder. “Daarmee zijn ze een hele prettige partner voor de lange termijn. En flexibiliteit is niet uniek, maar bij Marvelous maken ze het ook echt waar. Omdat we in een soort driehoek van ICT-leveranciers werken, moesten we meer dan eens de planning omgooien als een partij toch niet op tijd klaar bleek te zijn. Ze deden nooit moeilijk als we de volgorde van werkzaamheden moesten omgooien en mede dankzij Marvelous hebben we nooit echt stilgelegen in het proces.” Terugkijkend op de samenwerking het afgelopen jaar is Frank absoluut tevreden. “We hebben een enorme digitaliseringsslag gemaakt. Vorig jaar moesten abonnementhouders nog een papieren formulier invullen dat onze receptionisten ’s avonds in het systeem moesten overtypen. Nu gaat dat allemaal digitaal met laptops die bij de kassa staan. Dat lijkt heel normaal, maar het scheelt ontzettend veel tijd.”
Een samenwerking die naar meer smaakt
Voorlopig zijn BillyBird en Marvelous nog samen onderweg. “De eerste stap is gezet, maar we hebben nog veel mooie projecten in het verschiet”, lacht Frank. “We willen bijvoorbeeld nog meer digitale marketing toevoegen. Daar hebben we al een begin mee gemaakt in de verkoop van abonnementen. Als je nu kaartjes koopt via de site of de app, dan krijg je bij thuiskomst een mailtje met een aanbod om lid te worden. Gebruik je dat aanbod dezelfde dag, dan krijg je de waarde van je entreekaartje als korting op je lidmaatschap. Dat werkt met een kortingscode die Marvelous meestuurt met het ticket. De volgende stap is Mijn BillyBird, waar abonnees zelf hun gegevens kunnen aanpassen. En wie weet wat de toekomst nog meer voor moois brengt.”